Uloga dojenja u očuvanju zdravlja majke i deteta
Scindeks Asistent Scindeks Asistent — sistem za ozbiljne časopise i one koji to žele da postanu

Sažetak

Dojenje je kamen temeljac za pravilan rast i razvoj , pravilnu ishranu dece, al ii za zdravlje
majki. Mnoge studije su pokazale da žene koje su dojile svoju decu ređe oboljevaju od
karcinoma dojke i jajnika, kardiovaskularnih bolesti i dijabetesa tipa 2. Takođe, dojenje
protektivno deluje na razvoj postporođajne depresije majke, dovodi do bržeg gubitka prekomerne
telesne težine nakon porođaja, omogućava brže vraćanje materice u prvobitnu veličinu, smanjuje
mogućnost postporođajnog krvarenja. Dojena deca su inteligentnija, ređe razvijaju autistični
spektar, imaju manje sklonosti ka gojaznosti i ispoljavanju alergija, bolje razvijen imunitet. U
trenutku pandemije Covid 19, težište zdravstvenih sistema svih zemalja, stavljeno je na
prevenciju i borbu protiv nove infektivne bolesti izazvane SARS CoV 2 virusom., dok je
briga o porodici zapostavljena. Svetska zdravstvena organizacija preporučuje ekskluzivnu
prirodnu ishranu u prvih 6 meseci života. Nakon ovog uzrasta preporučuje se dojenje u
kombinaciji sa adekvatnom nemlečnom ishranom do druge godine života, i kasnije. Prema
podacima Svetske zdravstvene organizacije, u periodu od 2015. do 2021. godine, 48 % dece do
uzrasta od 6 meseci je bilo na prirodnoj ishrani., što je 10 % više nego u prethodnoj dekadi, i
blizu postavljenog cilja od 50 % za 2025. godinu. Globalni cilj za 2030. godinu je dostići 70 %.
Statistički podaci o proporciji dojene dece i praćenje stopa dojenja u Republici Srbiji još uvek ne
mogu da se dobiju iz rutinske zdravstvene statistike, iako su preko potrebni. Za upoređivanje i
praćenje kretanja stope dojenja , kao i za planiranje aktivnosti u vezi sa podsticanjem dojenja,
najčešće se koriste podaci iz Istraživanja višestrukih pokazatelja položaja žena i dece u
Republici Srbiji Multiple Indicator Cluster Survey ( MISC). Prema poslednjim podacima MISC-
a, kod 90,4 % dece u Srbiji je započeto sa dojenjem, ali samo 12,8 % dece se isključivo doji
do 6. meseca života.

Ključne reči

Array
Array
Array
Array
DOI: 10.5937/pomc20-43011

Reference

Preuzimanja

Podaci o preuzimanju još nisu dostupni.