Sažetak
Uvod/Cilj: Arterijska hipertenzija je stanje hronično povišenog arterijskog krvnog pritiska ≥ 140/90 mmHg, koje predstavlja jedan od vodećih uzroka smrtnosti i u svetu i u Srbiji. Cilj istraživanja je da se utvrdi povezanost između konzumiranja alkoholnih pića i arterijske hipertenzije.
Metodologija: Ova studija preseka obuhvatila je 57 ispitanika sa šireg područja Grada Pančeva, oba pola (30 žena i 27 muškaraca), starijih od 18 godina, koji nisu uzimali antihipertenzivnu terapiju. Za prikupljanje podataka o konzumiranju alkoholnih pića sprovedena je anketa, za koju je korišćen modifikovani Upitnik o prehrambenim navikama (engl. Food Frequency Questionnaire at a Glance), Nacionalnog instituta za zdravlje, Betesda, Merilend, Sjedinjene Američke Države (engl. National Institutes of Health – NIH, Bethesda, Maryland, United States of America). Merenje arterijskog krvnog pritiska obavljeno je prema preporučenoj proceduri, pri čemu je srednja vrednost izračunata i visina arterijskog krvnog pritiska kategorizovana u skladu sa klasifikacijom Evropskog udruženja kardiologa (engl. European Society of Cardiology – ESC), te Evropskog udruženja za hipertenziju (engl. European Society of Hypertension – ESH) iz 2018. godine. Podaci su obrađeni korišćenjem SPSS (engl. Statistical Package for Social Sciences) softverske aplikacije, korišćen je 2 test, sa pragom statističke značajnosti od p < 0,05, a rezultati su predstavljeni tabelarno i tekstualno.
Rezultati: U analiziranoj populaciji, od 43 ispitanika, koji nisu rizično konzumirali alkoholna pića, 35 (81,4%) ispitanika nije imalo hipertenziju, dok je hipertenziju imalo 8 (18,6%) ispitanika. Od 14 ispitanika koji su rizično konzumirali alkoholna pića, 13 (92,9%) ispitanika nije imalo hipertenziju, dok je jedan (7,1%) ispitanik imao hipertenziju. Nije postojala statistički značajna razlika u prisustvu hipertenzije u odnosu na frekvenciju konzumiranja alkoholnih pića (p > 0,05).
Zaključak: Ne postoji povezanost između konzumiranja alkoholnih pića i arterijske hipertenzije.
Ključne reči
Array
Array
Reference
1. Sun J, Yuan J, Li B. SBP Is Superior to MAP to Reflect Tissue Perfusion and Hemodynamic Abnormality Perioperatively. Front Physiol. 2021 Sep 14;12:705558. doi: 10.3389/fphys.2021.705558.
2. World Health Organization. Hypertension. Geneva: World Health Organization; 2021.
3. Seidel E, Scholl UI. Genetic mechanisms of human hypertension and their implications for blood pressure physiology. Physiol Genomics. 2017 Nov 1;49(11):630-652. doi: 10.1152/physiolgenomics.00032.2017.
4. Unger T, Borghi C, Charchar F, Khan NA, Poulter NR, Prabhakaran D, et al. 2020 International Society of Hypertension Global Hypertension Practice Guidelines. Hypertension. 2020 Jun;75(6):1334-1357. doi: 10.1161/HYPERTENSIONAHA.120.15026.
5. Skorupan N. Prevencija i lečenje hipertenzije u svakodnevnoj apotekarskoj praksi. Arh. Farm. 2017; 67:41-53. doi:10.5937/arhfarm1701041S.
6. World Health Organization. Global status report on alcohol and health 2018. Geneva, Switzerland: World Health Organization; 2018. Dostupno: https://www.who.int/publications-detail-redirect/9789241565639 [pristupljeno: 27. 4. 2023.].
7. Institut za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut“. Nacionalno istraživanje o stilovima života stanovništva Srbije 2014. godine: korišćenje psihoaktivnih supstanci i igre na sreću. Beograd, 2014.
8. Institut za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut“. Zdravstveno-statistički godišnjak Republike Srbije 2012. Beograd, 2013.
9. National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism. What is a Standard Drink? [Internet]. National Institutes of Health; [ažurirano: 10. mart 2021; pristupljeno: 27. april 2023.]. Dostupno: https://www.niaaa.nih.gov/alcohol-health/overview-alcohol-consumption/moderate-binge-drinking.
10. Husain K, Ansari RA, Ferder L. Alcohol-induced hypertension: Mechanism and prevention. World J Cardiol. 2014 May 26;6(5):245-52. doi: 10.4330/wjc.v6.i5.245.
11. Tasnim S, Tang C, Musini VM, Wright JM. Effect of alcohol on blood pressure. Cochrane Database Syst Rev. 2020 Jul 1;7(7):CD012787. doi: 10.1002/14651858.CD012787.pub2.
12. Vacca A, Bulfone L, Cicco S, Brosolo G, Da Porto A, Soardo G, et al. Alcohol Intake and Arterial Hypertension: Retelling of a Multifaceted Story. Nutrients. 2023 Feb 15;15(4):958. doi: 10.3390/nu15040958.
13. Santana NMT, Mill JG, Velasquez-Melendez G, Moreira AD, Barreto SM, Viana MC, et al. Consumption of alcohol and blood pressure: Results of the ELSA-Brasil study. PLoS One. 2018 Jan 8;13(1):e0190239. doi: 10.1371/journal.pone.0190239.
14. Mousa H. Effect of alcohol consumption on blood pressure. J Clin Basic Cardiol2005;8(1-4):75-77. doi:10.1002/14651858.CD012787.pub2.
15. National Institutes of Health. Food Frequency Questionnaire at a Glance. Bethesda: National Cancer Institute, National Institutes of Health; 2016.
16. Williams B, Mancia G, Spiering W, Agabiti Rosei E, Azizi M, Burnier M, et al.; ESC Scientific Document Group. 2018 ESC/ESH Guidelines for the management of arterial hypertension. Eur Heart J. 2018 Sep 1;39(33):3021-3104. doi: 10.1093/eurheartj/ehy339.
17. Briasoulis A, Agarwal V, Messerli FH. Alcohol consumption and the risk of hypertension in men and women: a systematic review and meta-analysis. J Clin Hypertens (Greenwich). 2012 Nov;14(11):792-8. doi: 10.1111/jch.12008.
18. Ronksley PE, Brien SE, Turner BJ, Mukamal KJ, Ghali WA. Association of alcohol consumption with selected cardiovascular disease outcomes: a systematic review and meta-analysis. BMJ. 2011 Feb 22;342:d671. doi: 10.1136/bmj.d671.
19. Taylor B, Irving HM, Baliunas D, Roerecke M, Patra J, Mohapatra S, et al. Alcohol and hypertension: gender differences in dose-response relationships determined through systematic review and meta-analysis. Addiction. 2009 Dec;104(12):1981-90. doi: 10.1111/j.1360-0443.2009.02694.x.
20. Grujičić S, Supić Z, Nikolić Ž, Gredić D, Bjekić M, Bjegović V, et al. Risk factors for development of arterial hypertension. Med Glas (Zenica). 2014;11(1):19-25.